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庭園としての音楽

本作品群は「庭園」をモチーフとして、自然への回帰的な着眼点を向けて制作された、オーケストラ音楽と映像のコラボレーション作品である。

自然と共存する私たちは、その自然の雄大さから成る情景あるいは畏怖心、そのダイナミズムを肌で感じ取る。自然を鑑賞する時、人はそれぞれ異なる視点を持ち観察する。
個人が独自に持つ自然像とは、自身の中に庭園を形成している様であり、その庭園像は独特の時間軸を持った箱庭空間であると仮定した。
本作品群は、作曲家の内に秘めたる暗黙の箱庭空間を再構築し、鑑賞を試みるものである。

4名の作曲家の背景や思想を元に作曲された、これら4つの庭園の楽曲は、それぞれに自然への独特な哲学的観点が表現されている。
音楽への没入感をより深めるため、2名の映像制作者は、各作曲家との綿密なヒアリングを行い、この「音楽としての庭園」が持つ独特な時間軸への理解を深めていった。
映像編集においては、楽曲のセクションによって変化する庭園の概念が示すモチーフを用い、その楽曲の移ろい行く時間軸を表現し、オーケストラ音楽と映像が共鳴共存しあえる空間の創造を試みた。

作曲家の中から紡ぎ出された自然への回帰的な音楽表現が、映像の視覚表現と共にステージに立ち現れる。
演奏される一つ一つの音は、作曲家が創造する庭園を構築する為に楽器から生まれた生命体である。それらの音がオーケストラの演奏で集合体となり「庭園としての音楽」が再構築される。
オーケストラの演奏により一体となった空間は、音楽の時間軸の中にある、この動的な箱庭空間へ鑑賞者を誘うのだ。

千葉 紘香 

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This group of works are collaboration work of orchestral music and video, which was created with the motif of "garden" and aimed at returning to nature.

We coexist with nature, and we feel the dynamism of the scene and awe of the majesty of nature. When appreciating nature, people observe from different perspectives.
The unique image of nature that an individual has is like forming a garden in a person. The garden image was assumed to be a miniature garden space with a unique time axis.
This group of works are attempt to reconstruct and appreciate the implicit miniature garden space hidden within the composer.

Based on their background and ideologies of the 4 different composers, the music of these 4 gardens were composed. Each expresses their own unique philosophical perspective on nature.
They tried to create a space where orchestral music and video could resonate and coexist. In order to create a video that deepens the immersive feeling in music, the 2 video creators conducted in-depth hearings with each composer, and they deepened their understanding of the unique time axis of this "garden as music".
What the video editing team did was to grasp the motif of the garden concept that changes depending on the section of the music, and to express the time axis of the music with that motif.

A reflexive musical expression to nature is spun out from the composer and appears on the stage along with the visual expression of the image.
Each sound played is a living organism born from a musical instrument to build a garden created by the composer. These sounds are aggregated by the performance of the orchestra, and "music as a garden" is reconstructed.
The space united by the performance of the orchestra invites the viewer to this dynamic miniature garden space in the time axis of music.

Hiroka Chiba